Gone by the Dawn (Hardly Art Records) // par Lætitia Lacourt
Doo wop est sûrement l’onomatopée la plus délicieuse qui puisse exister, deux petits mots qui claquent à la gueule comme un chewing-gum à la cerise. Derrière les deux syllabes, il y a surtout le fantasme d’une décennie où tout paraissait possible et que BB dans Dirty Dancing résume très bien : «C’était avant l’assassinat du Président Kennedy et avant l’avènement des Beatles». Et c’est tout pile dans cet espace temps que nous plonge Gone by the Dawn, le dernier LP de Shannon & The Clams.
Un espace temps rempli de happy days, où tout le monde a 17 ans, où des milliers de teenagers semblent user leur paire de jeans sur les bancs d’une High School de banlieue, où des cheerleaders encore vierges sirotent des milk-shake au drive-in, mastiquent du pop-corn en écoutant du rock’n’roll. La suite, on la connaît : l’excitation, la belle robe, le coup de sonnette, la descente de l’escalier sous les yeux émus de maman, le bal de promo, l’élection du roi et de la reine, le dépucelage en règle sur la banquette arrière de la caisse, l’amour fou, l’arrivée d’une nouvelle gonzesse dans l’équipe de pom-pom girls et l’inéluctable RUPTURE.
La souffrance, le chagrin, le manque : vous voici au cœur – brisé - du sujet. Véritable catharsis, Gone by the Dawn est un LP thérapeutique inspiré par les ruptures respectives de Cody Blanchard et Shannon Shaw. Comme quoi se faire larguer peut être bénéfique et inspirant tant ce 4ème album, sinon le meilleur, est une petite merveille.
Puisant dans un passé gorgé de références Motown, rockabilly, surf music, Gone by the Dawn incarne à la perfection cet american way of life de smalltown aseptisée dont le vernis cache un truc complètement barge. Si ce n’est que l’album ferait une BO parfaite pour un remake de Cry Baby ou d’Edward aux mains d’argent, voici 13 titres parfaits où Doo wop aussi sensuels qu’aigus et sonorités fantastiques appuient les drames romantiques des excentriques Shannon & The Clams.
Dégoulinant et sucré façon Platters (le tubesque "My Man"), langoureusement triste ("Gone By The Dawn"), blindé de regrets amers, de mélancolie douloureuse ("Corvette", "How Long?"…), Gone by the Dawn cultive la nostalgie kitsch du heartbreak et s’éloigne talentueusement de ses premiers amours, à savoir le garage-punk. Sublime transition, "Telling Myself" (on bénit l’invention de la fonction « repeat one ») laisse ensuite la place à quatre morceaux plus burlesques nous rappelant l’essence même des Shannon & The Clams : "The Bog" (ritournelle un peu sorcière et très entêtante, parfaite pour un freakshow), la punkie « Knock Em Dead", ou encore "The Burl", idéale pour prendre une pilule sous un chapiteau de cirque.
++++++++++ english version by Tara Clamart ++++++++++++
Doo Wop is probably the most delicious onomatopoeia that exist, two little words that smacks you in the face like a cherry chewing-gum. Behind the two syllables, there is mainly the fantasy of a decade where everything seemed possible and that BB in Dirty Dancing summed very well : « It was before the murder of president Kennedy and before the advent of the Beatles ». Exactly in the era where Gone by The Dawn, the last LP from Shannon and The Clams, brings us.
A time frame filled with happy days, where everyone is 17, where thousands of teenagers seem to use their pair of jeans on the banches of a suburb High School, where virgin cheerleaders sip on their milk shake at the drive-in, chewing pop-corn wile listening to rock’n’roll. We know the following : excitation, the pretty dress, the bell ring, the walk down the stairs in front of mum and dad’s moved looks, the king’s and queen’s election, the deflowering by the rules on the backseat of the car, crazy love, the entrance of a new girl in the cheerleader’s team and the ineluctable BREAK-UP.
The suffering, the grief, the lack : and here you are in the heart - broken - of the subject. Real catharsis, Gone By The dawn is a therapeutic LP inspired by the respective break-ups of Cody Blanchard and Shannon Shaw. Showing us that being dumped can be beneficial and inspiring, enough to create this 4th album, if it isn’t the best, a real wonder.
Inspired by a past full of Motown, Rockabilly and surf music references, Gone By The Dawn incarnates with perfection this disinfected american small-town way of life from which the varnish is hiding something completely mad. This album would make a perfect soundtrack for a Cry Baby or Edward Scissorhands remake, here are the perfect 13 tracks where Doo Wop is as much sensual than high pitched and where the fantastic sonorities support the romantic drama of the eccentric Shannon & The Clams. Dripping and sweet in a Platters way ( the hit « My Man »), languorously sad ( « Gon By The Dawn » ), full of bitter regrets, of painful melancholia (« Corvette », »how long? »), Gone By The Dawn cultivates the kitsch melancholia of the heartbreak and moves away from it’s first love, garage-punk. A sublime transition, « telling Myself » (we bless the repeat button invention) leaves place to four burlesque tracks reminding us of the original essence of Shannon & the Clams : « The Bog » ( a witchy and very heady refrain, perfect for a freakshow), the pinky « Knock Em Dead », or also « The Burl », ideal for taking a pill under a circus marquee.
Un espace temps rempli de happy days, où tout le monde a 17 ans, où des milliers de teenagers semblent user leur paire de jeans sur les bancs d’une High School de banlieue, où des cheerleaders encore vierges sirotent des milk-shake au drive-in, mastiquent du pop-corn en écoutant du rock’n’roll. La suite, on la connaît : l’excitation, la belle robe, le coup de sonnette, la descente de l’escalier sous les yeux émus de maman, le bal de promo, l’élection du roi et de la reine, le dépucelage en règle sur la banquette arrière de la caisse, l’amour fou, l’arrivée d’une nouvelle gonzesse dans l’équipe de pom-pom girls et l’inéluctable RUPTURE.
La souffrance, le chagrin, le manque : vous voici au cœur – brisé - du sujet. Véritable catharsis, Gone by the Dawn est un LP thérapeutique inspiré par les ruptures respectives de Cody Blanchard et Shannon Shaw. Comme quoi se faire larguer peut être bénéfique et inspirant tant ce 4ème album, sinon le meilleur, est une petite merveille.
Puisant dans un passé gorgé de références Motown, rockabilly, surf music, Gone by the Dawn incarne à la perfection cet american way of life de smalltown aseptisée dont le vernis cache un truc complètement barge. Si ce n’est que l’album ferait une BO parfaite pour un remake de Cry Baby ou d’Edward aux mains d’argent, voici 13 titres parfaits où Doo wop aussi sensuels qu’aigus et sonorités fantastiques appuient les drames romantiques des excentriques Shannon & The Clams.
Dégoulinant et sucré façon Platters (le tubesque "My Man"), langoureusement triste ("Gone By The Dawn"), blindé de regrets amers, de mélancolie douloureuse ("Corvette", "How Long?"…), Gone by the Dawn cultive la nostalgie kitsch du heartbreak et s’éloigne talentueusement de ses premiers amours, à savoir le garage-punk. Sublime transition, "Telling Myself" (on bénit l’invention de la fonction « repeat one ») laisse ensuite la place à quatre morceaux plus burlesques nous rappelant l’essence même des Shannon & The Clams : "The Bog" (ritournelle un peu sorcière et très entêtante, parfaite pour un freakshow), la punkie « Knock Em Dead", ou encore "The Burl", idéale pour prendre une pilule sous un chapiteau de cirque.
++++++++++ english version by Tara Clamart ++++++++++++
Doo Wop is probably the most delicious onomatopoeia that exist, two little words that smacks you in the face like a cherry chewing-gum. Behind the two syllables, there is mainly the fantasy of a decade where everything seemed possible and that BB in Dirty Dancing summed very well : « It was before the murder of president Kennedy and before the advent of the Beatles ». Exactly in the era where Gone by The Dawn, the last LP from Shannon and The Clams, brings us.
A time frame filled with happy days, where everyone is 17, where thousands of teenagers seem to use their pair of jeans on the banches of a suburb High School, where virgin cheerleaders sip on their milk shake at the drive-in, chewing pop-corn wile listening to rock’n’roll. We know the following : excitation, the pretty dress, the bell ring, the walk down the stairs in front of mum and dad’s moved looks, the king’s and queen’s election, the deflowering by the rules on the backseat of the car, crazy love, the entrance of a new girl in the cheerleader’s team and the ineluctable BREAK-UP.
The suffering, the grief, the lack : and here you are in the heart - broken - of the subject. Real catharsis, Gone By The dawn is a therapeutic LP inspired by the respective break-ups of Cody Blanchard and Shannon Shaw. Showing us that being dumped can be beneficial and inspiring, enough to create this 4th album, if it isn’t the best, a real wonder.
Inspired by a past full of Motown, Rockabilly and surf music references, Gone By The Dawn incarnates with perfection this disinfected american small-town way of life from which the varnish is hiding something completely mad. This album would make a perfect soundtrack for a Cry Baby or Edward Scissorhands remake, here are the perfect 13 tracks where Doo Wop is as much sensual than high pitched and where the fantastic sonorities support the romantic drama of the eccentric Shannon & The Clams. Dripping and sweet in a Platters way ( the hit « My Man »), languorously sad ( « Gon By The Dawn » ), full of bitter regrets, of painful melancholia (« Corvette », »how long? »), Gone By The Dawn cultivates the kitsch melancholia of the heartbreak and moves away from it’s first love, garage-punk. A sublime transition, « telling Myself » (we bless the repeat button invention) leaves place to four burlesque tracks reminding us of the original essence of Shannon & the Clams : « The Bog » ( a witchy and very heady refrain, perfect for a freakshow), the pinky « Knock Em Dead », or also « The Burl », ideal for taking a pill under a circus marquee.