B’lieve I’m Goin down (Matador Records) // Par Guillaume Andréa
Après Smoke Ring For My Halo en 2011 et Wakin On A Pretty Daze en 2013, Kurt Vile a sorti à la rentrée B’lieve I’m Goin down, son sixième album en huit ans, et c’est une pépite. Mélangeant indie rock à la cool et folk du delta, l’américain nous dévoile un disque cryptique et habité, où l’électricité s’est dissipée laissant place à un son plus organique. Très classe.
L’album est sorti sur le très respectable Matador Records qui avait déjà accueilli ses précédents enregistrements. Ce nouvel effort est en passe de devenir (ou l’est déjà ?) le disque indé de l’année et confirme un peu plus Kurt Vile dans le rôle du héros rock indépendant. Une « night vibe » court tout au long de l’album (enregistré en parti au Rancho de la Luna, le studio du désert californien). Les pop song indie tranchent avec des compositions folk, dépouillées de la surcharge électrique que l’on pouvait trouver sur son Childish Prodigy en 2009 par exemple.
Pretty Pimpim, avec son riff folk joué façon électrique et son groove tout en retenue, rappelle les meilleurs moments de Wakin on a Pretty Daze. Mais c’est sur le reste du disque que l’on se rend compte du changement de cap opéré par son auteur. Les compositions ont gagné en profondeur et en orchestration. Les sonorités sont plus acoustiques, plus aérés et le piano, qui n’était pas beaucoup utilisé sur les disques précédents, est placé parfois très en avant (les morceaux Life like this et Lost my Head there par exemple).
On y découvre un nouveau pan de la musique du musicien de Philadelphie. Moins shoegaze et plus classic rock. B’lieve I’m Goin down nous renvoie à Springsteen, Dylan ou Neil Young.
C’est un album de transition sonore. Kurt Vile lorgne vers un songwriting plus classique, mais le côté slacker indé qu’on aime est toujours là. Que ce soit en ambiance ou écoute attentive, le disque est très beau et on y revient régulièrement sans se lasser.
Seulement 2 dates en France pour la tournée avec son backing band The Violators, le 30 octobre à Paris (Pitchfork fest) et le 21 novembre à Feyzin (Epicerie moderne). Foncez !
++++++++English version - Translation by Tara Clamart +++++++++++++
After Smoke Ring For My Halo in 2011 and Walkin On A Pretty Daze in 2013, Kurt Vile releases this season B’lieve I’m Going down, his sixth album in eight years, and it’s a nugget. Mixing relaxed Indie Rock and Delta Folk, the american reveals to us a cryptic and inhabited record, where electricity
dissipated leaving space to a more organic song. Very classy.
The album was released by the very respectable Matador Records who had already welcomed his previous recordings. This new effort is in the phase of becoming (or is already ?) this years best independent record and confirms a bit more the independent rock hero role of Kurt Vile. The indie pop songs
settling with the folk compositions, stripped down of the electric surcharge that could be found on Childish Prodigy in 2009 for example.
Pretty Pimpim, with it’s folk riff played in an electric way and it’s withhold groove, recalls Walkin on a Pretty Daze’s best moments. But it’s in the rest of the album that we come to realize the change of course operated by it’s author. The compositions gained in depth and Orchestration. The sonorities are more acoustic, lighter and the piano, who wasn’t used a lot on the previous record, is now even sometimes placed up-front (songs like Life like this and Lost my head there for example). In it we discover a new music panning of the Philadelphia based musician.. Less shoe gaze and more classic rock. B’lieve I’m Going Down sends us back to Springsteen, Dylan or Neil Young.
It’s an album of sonority transition. Kurt Vile leers towards a more classical songwriting, but the independent slacker side that we all like is still there. Wether it’s in an ambiance or a mindful listen, the record is very beautiful and we come back to it quite regularly without lassitude.
Only two gigs in France during the tour with his backing band The Violators, the 30 october in Paris (Pitchfork fest) and the 21’st November in Feyzin (Epicerie moderne). GO FOR IT !!!
L’album est sorti sur le très respectable Matador Records qui avait déjà accueilli ses précédents enregistrements. Ce nouvel effort est en passe de devenir (ou l’est déjà ?) le disque indé de l’année et confirme un peu plus Kurt Vile dans le rôle du héros rock indépendant. Une « night vibe » court tout au long de l’album (enregistré en parti au Rancho de la Luna, le studio du désert californien). Les pop song indie tranchent avec des compositions folk, dépouillées de la surcharge électrique que l’on pouvait trouver sur son Childish Prodigy en 2009 par exemple.
Pretty Pimpim, avec son riff folk joué façon électrique et son groove tout en retenue, rappelle les meilleurs moments de Wakin on a Pretty Daze. Mais c’est sur le reste du disque que l’on se rend compte du changement de cap opéré par son auteur. Les compositions ont gagné en profondeur et en orchestration. Les sonorités sont plus acoustiques, plus aérés et le piano, qui n’était pas beaucoup utilisé sur les disques précédents, est placé parfois très en avant (les morceaux Life like this et Lost my Head there par exemple).
On y découvre un nouveau pan de la musique du musicien de Philadelphie. Moins shoegaze et plus classic rock. B’lieve I’m Goin down nous renvoie à Springsteen, Dylan ou Neil Young.
C’est un album de transition sonore. Kurt Vile lorgne vers un songwriting plus classique, mais le côté slacker indé qu’on aime est toujours là. Que ce soit en ambiance ou écoute attentive, le disque est très beau et on y revient régulièrement sans se lasser.
Seulement 2 dates en France pour la tournée avec son backing band The Violators, le 30 octobre à Paris (Pitchfork fest) et le 21 novembre à Feyzin (Epicerie moderne). Foncez !
++++++++English version - Translation by Tara Clamart +++++++++++++
After Smoke Ring For My Halo in 2011 and Walkin On A Pretty Daze in 2013, Kurt Vile releases this season B’lieve I’m Going down, his sixth album in eight years, and it’s a nugget. Mixing relaxed Indie Rock and Delta Folk, the american reveals to us a cryptic and inhabited record, where electricity
dissipated leaving space to a more organic song. Very classy.
The album was released by the very respectable Matador Records who had already welcomed his previous recordings. This new effort is in the phase of becoming (or is already ?) this years best independent record and confirms a bit more the independent rock hero role of Kurt Vile. The indie pop songs
settling with the folk compositions, stripped down of the electric surcharge that could be found on Childish Prodigy in 2009 for example.
Pretty Pimpim, with it’s folk riff played in an electric way and it’s withhold groove, recalls Walkin on a Pretty Daze’s best moments. But it’s in the rest of the album that we come to realize the change of course operated by it’s author. The compositions gained in depth and Orchestration. The sonorities are more acoustic, lighter and the piano, who wasn’t used a lot on the previous record, is now even sometimes placed up-front (songs like Life like this and Lost my head there for example). In it we discover a new music panning of the Philadelphia based musician.. Less shoe gaze and more classic rock. B’lieve I’m Going Down sends us back to Springsteen, Dylan or Neil Young.
It’s an album of sonority transition. Kurt Vile leers towards a more classical songwriting, but the independent slacker side that we all like is still there. Wether it’s in an ambiance or a mindful listen, the record is very beautiful and we come back to it quite regularly without lassitude.
Only two gigs in France during the tour with his backing band The Violators, the 30 october in Paris (Pitchfork fest) and the 21’st November in Feyzin (Epicerie moderne). GO FOR IT !!!